Pluim voor mantelzorgers

Mantelzorgers zijn onmisbaar voor de samenleving. Met hulp van mantelzorgers kan iedereen zo lang mogelijk meedoen in de maatschappij. Daarom geeft de gemeente Ridderkerk alle mantelzorgers een Pluim in de vorm van een Ridderkerkpas met een tegoed van € 75,-. Dit tegoed kunt u besteden bij de Ridderkerkse winkels die deelnemen aan de Mantelzorgpluim. Let op: Het pannenkoekhuis heeft een nieuwe eigenaar. Het is nog niet duidelijk of zij ook meedoen met de Pluim voor mantelzorgers! Bekijk www.ridderkerkpas.nl voor meer informatie.

Pluim aanvragen

De Pluim voor Mantelzorgers moet door de mantelzorger én de zorgontvanger gezamenlijk aangevraagd worden. U kunt uw aanvraag indienen bij Karaat Mantelzorg. U kunt het aanvraagformulier online invullen of downloaden, invullen en opsturen naar Karaat Mantelzorg. Het formulier is ook af te halen bij ons kantoor of bij de receptiebalie in de hal van het gemeentehuis (Koningsplein 1).

U kunt de Pluim voor 2018 aanvragen van 1 april t/m 31 augustus 2018. Alle nieuwe aanvragen tot 1 september 2018 bundelen wij in één uitgifte van de Ridderkerkpas. Daarom ontvangt u de Ridderkerkpas in november 2018, rond de Dag van de mantelzorg. De Ridderkerkpas is dan na activatie 12 maanden geldig.

Let op: Staat u al geregistreerd als mantelzorger bij Karaat Mantelzorg? Dan ontvangt u in maart 2018 de Ridderkerkpas automatisch. De Ridderkerkpas is dan na activatie 12 maanden geldig.

“Mantelzorger zijn gaat met hobbels en bobbels”

“Het is heftig, maar ook interessant”, vindt Bianca Romijn. Rinke Brouwer, de oudere broer van haar man, heeft sinds zijn geboorte een verstandelijke beperking. Bianca en haar man hebben de zorg op zich genomen. Sinds anderhalf jaar woont Rinke achterin de tuin in een mantelzorgwoning. “Het gaat met hobbels en bobbels en het is best vermoeiend. Maar het is vooral fijn om hem dichtbij ons gezin te hebben.”

De mantelzorgwoning staat achterin de tuin van 45 meter. “Dit maakt onze mantelzorg een stuk plezieriger. Hij is in de buurt en woont toch op zichzelf. Rinke is 56 jaar, maar leeft als een kind van 11. We houden hem graag een beetje in de gaten. Gelukkig is er goed contact met zijn vaste begeleiders van Stichting IJsselmonde Oost. Een paar keer per week komen ze langs om samen te koken en eten. Daarnaast is er één keer in de week huishoudelijke hulp.”

Toen Rinke jong was, haalde hij zijn LTS-diploma en rijbewijs. “Mijn schoonvader vond het belangrijk om hem dingen te leren. Daardoor kan hij nu goed rekenen, schrijven en met geld omgaan. Hij werkt al bijna veertig jaar bij Drechtwerk! Het werd mijn schoonouders uiteindelijk te zwaar om dingen voor hem te regelen. Zo’n tien jaar geleden nam ik wat over en dat is steeds meer geworden.”

Meer geduld

Bianca is er eerlijk over: “In het begin weet je niet wat je overkomt. Je weet niet bij wie je moet zijn en gaat allerlei instanties bellen en vragen stellen. Dat is een heel ‘gevecht’. Ik wilde te snel en te veel en heb daar in de loop der jaren van geleerd. Ik heb meer geduld gekregen. Dat geldt ook naar Rinke toe. Doet hij nu één dingetje goed op een dag, dan ben ik daar al blij mee.”

Voordat Rinke in de tuin van zijn schoonzus en broer kwam wonen, woonde hij in de Beatrixstraat. “We zijn met zijn begeleider om tafel gaan zitten om een plan te maken. Samen hebben we gekeken naar wat er nog te leren was. Wat Rinke zelf kan, laten we hem gewoon ook doen. Hij wilde zijn nieuwe huis zelf schoonhouden. Daarin maakt hij stappen, al is hij de jongste niet meer.”

Ook haar dochters van 16 en 19 jaar kijken nergens meer van op. Eén keer in de week eet hun oom mee. Dan worden er volop grapjes gemaakt en komt hij soms scherp uit de hoek. “Op dinsdag gaan de meiden naar voetbal en korfbal en is het lekker druk. Er wil er wel eens eentje vragen of haar sport- of werkkleding gewassen is, waarop Rinke terecht opmerkt dat ze toch ook zelf kunnen wassen.”

Er voor hem zijn

Op woensdag doet Bianca samen met haar zwager boodschappen. “Soms voelt hij zich een beetje alleen, maar over het algemeen vermaakt hij zich prima. Een beetje computeren, tv kijken en afstandbestuurbare auto’s bedienen. In het weekend gaat hij erop uit met de auto en bezoekt hij wel eens een rommelmarktje. Natuurlijk houden we in de gaten of alles goed gaat. Het belangrijkste is dat Rinke weet dat we er altijd voor hem zijn, ook als hij zich niet zo lekker voelt.”

Pluim voor mantelzorgers

Bianca en haar man ontvangen beiden van de gemeente de pluim voor mantelzorgers. “Het is erg leuk om die te krijgen. Een klein gebaar voor de mantelzorger, dat doet je goed! Ik heb er een keer een paar leuke schoenen van gekocht en een keer een lamp voor mijn zwager.”

Waardering

De gemeente Ridderkerk spreekt met de pluim haar waardering uit voor alle Ridderkerkse mantelzorgers. Op de Ridderkerkpas staat een tegoed van € 75,00 (te besteden bij zo’n zeventien winkels).

Hoe krijgt u de pluim?

Staat u als mantelzorger geregistreerd bij Karaat Mantelzorg? Dan hoeft u niets te doen. In april 2018 en in de daaropvolgende jaren heeft u de mantelzorgpluim automatisch ontvangen.

Voor nieuwe aanvragen kunt u tot en met 31 augustus 2018 een aanvraagformulier:

– online invullen op www.ridderkerkpas.nl;

– downloaden, invullen en opsturen naar of afgeven bij Karaat Mantelzorg: Schoutstraat 5, 2981 EZ  Ridderkerk;

– afhalen bij de receptiebalie in de hal van het gemeentehuis (Koningsplein 1) en bij Karaat Mantelzorg.

Wanneer u aan de voorwaarden voldoet, ontvangt u de pluim in november dit jaar. Vanaf 2019 worden alle pluimen alleen nog in november verstuurd.

Meer weten? Kijk dan op www.karaatmantelzorg.nl.

‘Wij zijn er met zijn allen voor oma’

“Mijn oma is een bijzonder intelligent, lief en stoer mens. Ze heeft een enorme humor. Als ze iets uit kan halen, zal ze het zeker niet laten. Toen ze vorig jaar 80 werd, zijn we naar Venetië geweest. We hebben gebruld van het lachen. ’s Avonds laat lekker door de plassen stampen. Toen ze vijf jaar geleden een herseninfarct kreeg, is ze er keihard tegenaan gegaan.”

Samen met haar moeder Jolanda is Evelyne van Luijk mantelzorger voor haar oma Ans. “Ik was net aan de opleiding logopedie begonnen toen het noodlot toesloeg. In één klap veranderde ze van een gezonde vrouw in een patiënt met afasie die geheel rechtszijdig verlamd was. Ze zit letterlijk opgesloten in haar hoofd. Ze snapt alles, maar kon niets meer zeggen.”

Na zes weken revalidatie kwam ze weer thuis, waar de familie klaar stond om in te springen. “Mijn vader was van nature een ongeduldig man. Hij was het niet gewend om voor iemand te zorgen die totaal afhankelijk is. Toch heeft hij het fantastisch gedaan”, vertelt Jolanda trots. Haar vader is inmiddels overleden. Twee weken na de begrafenis verhuisde haar moeder naar een mooi, licht appartement.

Niet vereenzamen

Jolanda woont in Brabant, maar is vaak bij haar moeder. Net als Evelyne: “Elke woensdag komt de vriendin van mijn tante op bezoek. Op donderdag blijf ik eten en mijn zus komt vrijdags lunchen. Ook de weekenden zijn goed gevuld. De ene keer ga ik langs, de andere keer mijn tante of haar vriendin uit Hellevoetsluis.”

“We slepen haar overal mee naartoe: de dierentuin, concerten. Mijn broertje staat altijd klaar om haar overal naartoe te brengen. Wanneer ik met vakantie ben, gaat er een goede vriendin langs. Door al die mantelzorgers om haar heen kan oma toch zelfstandig blijven wonen en vereenzaamt ze niet.”

Doordeweeks gaat Ans naar creaochtenden onderin het gebouw waar ze woont. Ze bestelt haar eigen kleding via internet, want ze ziet er graag goed uit. Verder houdt ze van tv kijken, breien, borduren, kerstkaarten maken en van een potje Rummicub. En ze is dol op foto’s.

“Met haar iPhone maakt ze selfies die ze naar ons stuurt. Toen een keertje de verwarming was uitgevallen, kregen we een selfie waarop ze een dikke sjaal en een dekentje om had. We begrepen direct wat er aan de hand was.”

Hip en zelfstandig

Ans is erg hip. Via WhatsApp stuurt ze berichtjes. “Vaak begrijpen we er niets van”, lacht Jolanda. “Dan vragen we aan elkaar wie het beste ‘afatisch’ spreekt. Het fijne is dat we hieraan gelijk zien of alles goed gaat. Als we niet in de buurt zijn, houden we in de gaten hoe lang het geleden is dat ze heeft gereageerd.”

Met een app op haar telefoon zien moeder en dochter waar oma uithangt. “Dan weten we bijvoorbeeld dat ze aan het winkelen is. Verder kijkt de overbuurvrouw elke dag of de gordijnen open en dicht gaan.” Ook erg blij zijn ze met de Compaan, een tablet waarmee Ans kan beeldbellen en foto’s, filmpjes en berichtjes kan versturen en ontvangen. Een goede tip van Karaat Mantelzorg!

Mantelzorg uit liefde

“Wij krijgen vaak te horen: wat goed dat jullie dit allemaal voor haar doen”, zegt Evelyne een beetje verbaasd. “Maar wij vinden dat vanzelfsprekend. Ze heeft altijd veel voor ons gedaan. Ze verdient het om onze liefde terug te krijgen. En wij krijgen er juist nieuwe energie door. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om haar alleen te laten. Dit is iets wat we gewoon willen doen en het geeft voldoening.”

“In het begin was oma verrast dat al die mensen voor haar kwam en iedereen zijn best bleef doen om haar te begrijpen Tegen ons zei ze telkens ‘laat maar’. Maar wij gingen net zolang door tot we erachter kwamen wat ze nou precies wilde. Ze vindt het vervelend om ons te belasten. Maar ze is ook enorm dankbaar. ‘Zonder de meiden zou ik het niet redden’, laat ze ons op haar eigen manier weten. We hebben elkaar en we doen het echt samen! Mede door mijn oma ben ik uiteindelijk in de ouderenzorg terecht gekomen, waarbij mijn hart bij mensen met afasie ligt.”

Registreren

Op het aanvraagformulier kunt u aangeven of u zich wenst te registreren bij Karaat Mantelzorg. Registratie als mantelzorger kan u vele voordelen opleveren. U wordt op de hoogte gehouden van allerlei ontwikkelingen die voor u als mantelzorger belangrijk kunnen zijn, u kunt in contact komen met andere mantelzorgers. U kunt zich ook hier registreren.